Posts or Comments 16 December 2017

Personligt &Riksdagen lage | 20 Dec 2008 12:04 e m

En röst på Miljöpartiet är en röst på…?

Ja, vad är en röst på Miljöpartiet egentligen?

Enligt vad som skrivs av Rick Falkvinge (pp) och Christian Engström (pp), ordförande respektive vice ordförande i Piratpartiet och två mycket trevliga herrar är en röst på Miljöpartiet ”en röst på mer, starkare och bredare repression”. Visserligen beskrivs mycket riktigt att vi är emot alla idiot-lagar och lagförslag från regeringen gällande FRA, IPRED1, datalagring osv men ändå sägs att i och med att vi har bestämt oss att tillsammans med socialdemokraterna och vänsterpartiet se till att borgarna förlorar nästa val så är ändå en röst på Miljöpartiet ”en röst på mer, starkare och bredare repression”.

Detta resonemang är tragiskt och ett sätt att slå split i oppositionen mot polisstatslagarna, kanske för att Piratpartiet ska kunna vinna egna poänger.

Det är ju uppenbart för alla att vi i Miljöpartiet är emot de avskyvärda lagarna och lagförslagen. Hur kan man då argumentera för att en röst på oss innebär repression? Jo, eftersom sossarna till stora delar är för idiot-förslagen och vi tänker samarbeta med dem efter valet och eftersom de är större så… Låt mig påpeka att det inte alls är klart vad för politik i alla detaljer en rödgrön regering kommer föra!

Detta är dock inte det värsta med argumentationen. Det sägs att även om vi i Miljöpartiet kan rösta på rätt linje så är en röst på oss en röst på… jaja, ni kommer ihåg. Varför sägs det så? Jo, för att resultatet om s och borgarna är överens ändå blir fel.

Jag håller med om att resultatet riskerar att bli fel om en överväldigande majoritet av folket röstar på partier som har urusla linjer i frågorna, men att det skulle vara ett skäl till att de partier som har bra linjer skulle vara dåliga att rösta på är ju idiotiskt.

Med resultat-logiken blev ju en röst på Piratpartiet i valet 2006 i betydligt högre grad än en röst på Miljöpartiet en röst för repression eftersom dessa röster inte gav något resultat över huvud taget. Faktiskt.

Men om nu Piratpartiet kommer in efter nästa val och ställer ultimatum för att få vara med att alla polisstatslagar ska rivas upp och sedan går med på vad som helst annars, då blir väl resultatet bra? För det första är det viktigt att komma ihåg att vi faktiskt har fått sossarna att göra en överenskommelse med oss om att vi river upp FRA-lagen efter valet. Men när det gäller själva sakfrågan så glömmer Piratpartiet att sannolikheten att de kommer in (tyvärr) är väldigt liten samt att sannolikheten att ett antal partier skulle gå med på deras krav kanske är ännu mindre.

Jag tror att många partier som varit med ett tag resonerar som följer: Att bygga hela regeringsmakten på ett parti man inte har någon koll på är extremt oansvarigt och farligt. Man har ingen aning om de man förhandlar med har mandat från övriga, om diciplinen från ledamöterna är tillräckligt stor så att uppgörelser som görs faktiskt går igenom, om inte ledamöterna börjar hoppa av hit och dit, om det inte blir inre stridigheter osv osv. Erfarenheterna av borgarnas beroende av Ny Demokrati är inte direkt lysande…

Jag är inte säker på att detta resonemang är korrekt, men jag tror att många resonerar så. Med resultat-logiken blir alltså en röst på Piratpartiet en röst på mer, starkare och bredare repression.

Till sist vill jag påminna om att Miljöpartiet till skillnad från Piratpartiet kommer rösta emot IPRED. En röst på Miljöpartiet är trots allt en röst på Miljöpartiet och inget annat.

11 Responses to “En röst på Miljöpartiet är en röst på…?”

  1. on 20 Dec 2008 at 12:51 1.Maria Ferm said …

    Mycket bra skrivet. Det e såhär läget är.

  2. on 20 Dec 2008 at 13:05 2.Mikael Nilsson said …

    Hård retorik aside…

    Det är en berättigad fråga till mp hur ni ställer er till situationen att (s) inte alls river upp FRA-lagen, etc.

    Vi minns med bitter erfarenhet centerpartiet som var emot FRA-övervakning, emot datalgring, emot IPRED, men övertalades att rösta för alla tre för ”regeringsduglighetens” skull.

    Det vore värdefull om mp redovisade hur de skulle agera i den sitsen. Om FRA-frågan ställs mot höjda bensinskatter, till exempel.

    Piratpartiet har deklarerat sin ställning, och era potentiella väljare förtjänar att få vetahur ni ställer er.

    Vi vet att ett ”nej, det vill vi inte” innan valet är till intet förpliktigande. Därav kritiken.

  3. on 20 Dec 2008 at 13:14 3.Maria Ferm said …

    Sossarna har redan gått med på att riva upp FRA-lagen efter nästa val. På den punkten är oppositionen helt enad. Redan innan gemensam politik arbetats fram.

  4. on 20 Dec 2008 at 13:26 4.Mikael Nilsson said …

    Jo, Maria, jag vet.

    Men jag har satt 500 spänn på att det löftet inte kommer hållas, så det är klart jag jagar på lite…

    Kommer ni att kräva åtgärder kring datalagringen och IPRED som villkor för att ingå regeringssamarbete då?

  5. on 20 Dec 2008 at 13:42 5.Maria Ferm said …

    Det är bra att du jagar på :). Nöjd, men inte naiv, har jag för mig att jag kommenterade uppgörelsen med.

    När det gäller andra åtgärder så har de rödgröna arbetsgrupperna inte börjat arbeta än, det är endast bestämt att det ska va fem arbetsgrupper.

  6. on 21 Dec 2008 at 11:52 6.Leo said …

    Jag har den yttersta respekt för Miljöpartiet i de här frågorna (integritet, rättssäkerhet), och Miljöpartiet har en hel del mycket kunniga riksdagsledamöter som verkligen kan bakgrunden och tekniken i frågorna (Lage Rahm, m. fl).

    Däremot så tror jag att ett parti som verkligen driver demokratifrågorna på heltid behövs i EU och i vår riksdag.

    F ö tycker jag att det lir fult att likt vissa alliansbloggare jämföra (pp) med (nyd).

    ”Till sist vill jag påminna om att Miljöpartiet till skillnad från Piratpartiet kommer rösta emot IPRED. ”

    Det där är också kanske lite fult, med tanke på att det är (pp) som högljuddast drivit opinionen (med framgång) mot både FRA och IPRED.

  7. on 21 Dec 2008 at 19:49 7.lage said …

    Hej Leo!

    Kul med kommentar!

    Jag blev upprörd när jag läste Rick Falkvinges och Christian Engströms inlägg som jag tyckte var orättvisa, det är väl kanske anledningen till att jag skrev lite upprört också. Ber om ursäkt om någon tagit illa upp.

    Låt mig ändå citera något jag skrev: ”Men när det gäller själva sakfrågan så glömmer Piratpartiet att sannolikheten att de kommer in (tyvärr) är väldigt liten[…]”. Jag syftade här på riksdagen. Jag hade gärna sett att Piratpartiet kommit in i riksdagen och jag ser gärna att piratpartiet kommer in i riksdagen 2010.

    När det gäller jämförelsen med ny demokrati så var den inte menad att jämföra på något annat sätt än att ny demokrati var nya när de kom in och inte ens hade suttit i några fullmäktige i landet under några perioder eller liknande (som både mp och kd hade gjort innan de kom in i riksdagen). Tror att det kan avskräcka människor för samarbete med partiet helt enkelt. Jag menar inte att politiken skulle ha några likheter.

    När det gäller röstandet så menar jag att det ändå är en relevans vem som får rösta, men jag tycker inte man ska dömas utifrån det, det var en av mina poänger i mitt invändande mot den resultat-logik som jag tyckte att Rick och Christian gett uttryck för.

    Partierna måste väl ändå dömas utefter vad de har för åsikter och driver för saker och efter hur de röstar?

    /lage

  8. on 21 Dec 2008 at 20:03 8.Leo said …

    Hej Lage!

    Tack för ditt svar!

    Absolut bör man döma efter åsikter, frågorna som drivs, och framför allt, hur de röstar när det väl gäller.

    Där har Miljöpartiet i flera frågor behållt sin integritet (dubbelt upp 😉 ) men partier som Folkpartiet, Centerpartiet och Moderaterna (som alla tradionellt har drivit de här frågorna) har svikit.

    Just därför är jag inte längre alliansväljare, vilket jag var förut.

    Jag önskar dig en God Jul, och hoppas att du fortsätter kämpa i de här frågorna!

  9. on 21 Dec 2008 at 21:35 9.Josef said …

    Bra med motionen kring IPRED Lage.

    Det vore förbannat bra att se pp invalda – jag håller tummarna på att det blir så nu.

    Det är inte partifärger på dessa frågor och det behövs opinionsbildare och kunnigt folk i alla partier om det ska hända något. Jag har iaf postat om förslag på ett eventuellt nätverk inom mp internt där man kan driva, diskutera och analysera dessa samt närliggande frågor – vi får se var det tar vägen någonstans.

  10. on 30 Dec 2008 at 09:27 10.Calle said …

    ”Till sist vill jag påminna om att Miljöpartiet till skillnad från Piratpartiet kommer rösta emot IPRED.”

    Menar du att PP inte hade röstat mot IPRED om de haft riksdagsmandat?

    Som det är i nuläget och fram till nästa val röstar de ju rent praktiskt inte för eller emot något, men en röst i nästa val påverkar ju heller inte MP:s förmåga att göra det i nuläget heller.

  11. on 30 Dec 2008 at 09:30 11.Calle said …

    /Såg att det redan avhandlats i kommentarerna.

    Får tipsa om en intressant konkurrensrättslig fråga som eventuellt är på uppsegling som plåster på såren för min fadäs:

    Ang. SMS och kostnaderna för dessa.
    http://www.nytimes.com/2008/12/28/business/28digi.html?_r=1

Trackback This Post | Subscribe to the comments through RSS Feed

Leave a Reply